Dag 3 van de reis: Olifantenweeshuis

28 oktober 2017 - Sigiriya, Sri Lanka

Vandaag zijn we weer opgehaald door onze chauffeur om de reis verder te gaan vervolgen. Hij gaf aan dat we ongeveer 3 uur moesten reizen voordat we bij de olifanten zouden aankomen. Wij dachten 3 uur?! gaan we het hele eiland rondrijden maar nee, we konden niet veel harder dan 50km per uur haha.
We vielen dan ook af en toe in slaap, veel hobbels en bochtwerk. Alleen wat een uitzicht, de wereld en het bestaan van de mensen hier is zo anders.

Aangekomen bij de olifanten, waren ze al in “bad” zodat we gelijk naar die plek konden lopen. Het is een ritueel voor de olifanten om 2x per dag vanaf hun verblijf richting het bad te lopen, ze lopen dan in een kudde door de “ winkelstraat”. We hebben prachtige foto’s gemaakt en Almar had nog kunnen zien hoe de olifanten elkaar helpen. Een olifant kwam niet meer omhoog en binnen een paar seconde stonden er meerdere olifanten om het dier heen en met een slurf onder zijn/haar kop werd de olifant omhoog geholpen. De olifanten die hier verblijven zijn oud of gehandicapt; bijvoorbeeld blind, of zijn jong verstoten door de groep. Van te voren hadden we navraag gedaan of deze olifanten niet voor de toerisme hier zitten maar dat is niet het geval. Het is natuurlijk wel vercommercialiseerd door merchandise maar ze doen dit al jaren, ver voor de opkomst van het toerisme. Ook hebben we nog de wandeling van de kleintjes gezien. Erg lief.
We zijn weer de auto ingegaan richting het hotel. Het was nog een beproeving voor de auto om hier te komen omdat de (zand)weg vol stenen, gaten en plassen ligt. Het hotel ligt echt afgelegen, we horen niet veel meer dan vogels en krekels. Na een uurtje hebben we kennis gemaakt met de eerste regenbui. Met bakken kwam het uit de lucht. Beetje een nadeel hiervan was dat uit alle hoeken en gaten insecten tevoorschijn kwamen en niet alleen kleine torretjes of harige rupsjes maar ook grote kevers en bij het eten kregen we bezoek van een sprinkhaan van 15 cm. Almar had het geluk dat hij nog even bij hem kwam zitten :) ... Morgen gaan we de Sigiriya Lion Rock beklimmen.