Vancouver Island

20 juni 2019 - Ucluelet, Canada

Na Squamish was het nog een half uur rijden naar Horse Shoe Bay, de plek waar we de boot op gingen richting Vancouver Island, voor een boottocht van zo’n 1,5 uur. Vancouver Island ziet er wel degelijk anders uit dan het vaste land, los van dat het omringd wordt door water natuurlijk, maar het is vlakker als wat de afgelopen weken hebben gezien. Op de boot hadden we wat contact met een oom van mijn moeder, die woonachtig is in Nanaimo samen met zijn vrouw, om een afspraak te maken om elkaar te ontmoeten. We zijn dinsdag en donderdag in Nanaimo en hij heeft ons uitgenodigd om ‘s avonds te komen eten. Toch wel een beetje spannend maar zodra de deur open gaat, staat daar een grote man met toch wel wat herkenningspunten in zijn gezicht. Al snel zitten we de ene na de andere verhalen te vertellen en wil hij alles weten over de familie. We hadden nog wat stroopwafels en drop meegenomen waar ze allebei erg blij mee waren. Ook zijn vrouw heeft Nederlandse roots maar wel een generatie verder. Ze vertellen dat er meerdere Nederlandse winkels in het dorp zijn waar ze hun spullen kopen. Ondanks dat ze beide in Canada geboren zijn, zijn er erg veel typische Nederlandse spullen/gebruiken terug te vinden in het huis. De zus van mijn oma, zijn moeder heeft het altijd belangrijk gevonden dat ze hun roots niet vergaten. Beide spreken zelfs ook nog wat de taal met een grappig engels accent. Na het eten hebben ze ons een paar delen van de stad laten zien die voor hun belangrijk waren of waar we een goed overzicht kregen van het eiland. Terug bij hun huis zijn we teruggereden naar ons motel. Al met al een bijzonder maar prettige kennismaking met een familielid aan de andere kant van de wereld.

De volgende dag zijn we de auto ingestapt om naar de andere kant van het eiland te rijden, er gaat een weg, de highway 4, die kant op. Het is een relatief kleine weg met veel bochten en vernauwingen. De kuststreek waar we heen rijden is in vergelijking tot de bovenzijde van het eiland een stuk bergachtiger. Langs de route staan er talloze enorme bomen die er al 800 jaar staan, deze gaan we van dichtbij bekijken wanneer wede route  terug rijden, aangezien we dezelfde route terug moeten naar Nanaimo. We verblijven in Ucluelet, een dorpje vlakbij het wat bekendere Tofino waar veel in het teken staat van orka/walvissen safari’s, surfen en kanoën. Na een picknick bij het strand, de beide dorpjes te hebben bezocht en uitgezocht wat we morgen wilden gaan doen, hebben we een leuk tentje gevonden waar we lekkere biertjes en eten van de BBQ hebben gegeten. Morgen staan weer een aantal langere wandelingen op de planning om vervolgens weer terug te rijden naar Nanaimo. Hierna door naar Victoria.

1. Pa ma:
    20 juni 2019
    Leuk dat jullie het zo gezellig hebben gehad bij de familie van Eline. Toch wel bijzonder. Het zijn weer een paar mooie fotos. Groetjes liefs pa ma