Jasper National Park

15 juni 2019 - Jasper, Canada

Een overnachting in een B&B voelt altijd wat anders aan dan een motel, je bent toch wat voorzichtiger in geluid en hebt wat meer respect voor de eigendommen. Bij de B&B in Banff hebben we gelukt gehad. Een huis van drie etages en wij hadden een hele verdieping voor ons zelf. In mooie oude stijl super schoon en alles tot in de puntjes verzorgd. Bij het ontbijt treffen we 4 Britten, die zeg maar niet van stiltes hielden, lekker kletsten over van alles en nog wat.  Aan het eind zich verontschuldigden omdat ze voor de Brexit zijn en vertelden waarom ze uit de EU willen. Typisch Engels, zo heerlijk netjes.

We moesten een deel van de route van gisteren opnieuw rijden om terug op de route te komen. We hebben wat extra stops gemaakt om bijvoorbeeld de ‘Natural Bridge’ te zien. Een door water en erosie door de natuur gecreëerde brug uit rotsblokken.  Vanaf Yoho komen we we weer in Banff. Het bezoeken van een gletsjer stond vandaag als hoofddoel 1 op de planning. Deze bevindt zich halverwege de icefield parkway, een weg van 230 km van Banff naar Jasper. Onderweg worden we getrakteerd op uitzicht over enorme gebergten en kleine meertjes. Een rivier vol melkkleurig water die kolkend zijn weg zoekt naar lager gelegen gebied.

Bij de ‘Icefield Centre’ aangekomen viel het wat tegen dat we niet de gletsjer kon betreden zonder bustour ( a 114 dollar per persoon) maar we zijn heel dichtbij gekomen. Erg bizar om er achter te komen dat de gletsjers steeds sneller aan het smelten is. We hebben honderden meters gelopen / gereden waar nog niet zo heel lang geleden nog wel ijs en sneeuw lag. Je zag ook goed dat zeker de laatste jaren het ijs hard aan het verdwijnen is. We hebben nog wat informatie verkregen d.m.v. een tentoonstelling waar ook verschillende timeloops werden getoond om zichtbaar te maken hoe snel het gaat. Eigenlijk zouden we over een jaar of 10 terug moeten gaan om te zien hoe het er dan uitziet.

Bij het center hebben we uiteindelijk gekozen voor de ‘sky walk’, een beetje spannend vond ik het wel. De sky walk is een loopbrug 280 meter boven een vallei en om het spannender te maken was een groot deel een glazenvloer... Maar wat een uitzicht en diep. Raar maar waar; nog geen 10 meter onder de loopbrug liep een berggeit op de rotswand die zich prima kon redden op een richel van een aantal centimeters. Op dus zo’n 270 meter hoogte...

Na dit bezoek zijn we doorgereden naar ons verblijf, vandaag een lodge in de buurt van het centrum van Jasper. Morgen nog een dag door het Nationaal park voordat we langzaam naar het zuid-westen gaan vertrekken.

1. Pa ma:
    15 juni 2019
    Weer mooie dagen gehad. Veel gewandeld , goed voor de conditie. De natuur is daar toch wel erg afwisselend.alleen de trip naar de gletsjers erg duur, jammer. Nu liefs en we horen we weer pa ma